Hos ortopædkirurgerne bliver yngre læger set og hørt
Systematik, tillid og fleksibilitet er hovedingredienser i uddannelsesforløbet for unge læger på SUH NF.
Det er så kraftfuld en cocktail, at afdelingen netop har modtaget prisen Den Gyldne Yoda, som uddeles af foreningen Yngre Ortopædkirurger Danmark til en person eller en afdeling, der formår at gøre uddannelsen på afdelingen til ”noget særligt,” ”at tænke uddannelse før produktion”, og ”spille dig og dine kollegaer bedre hver dag”, som foreningen formulerer motivationen for indstillingen.
Fik tillid til at lave revolution
Det er andet år i træk, at afdelingen i Nykøbing er nomineret til prisen. Men arbejdet for et godt uddannelsesmiljø startede før, fortæller uddannelsesansvarlig ortopædkirurg Louise Damgaard Høegh.
- Rejsen begyndte for tre år siden, hvor Henrik Hannibal Hansen og jeg, som udgør vores uddannelsesteam, kiggede på, hvordan vi kunne systematisere uddannelsesforløbet og tilpasse indholdet til det, vi oplevede, vi havde brug for. Afdelingsledelsen gav os den nødvendige tillid til at sætte en mindre revolution i gang, siger Louise Damgaard Høegh og uddyber:
- I dag har vi fokuserede ophold, som kommer i en rækkefølge, der giver mening i forhold til bare at ”skyde med spredehagl.”
Indflydelse på eget arbejdsliv
Men det er ikke kun systematikken, som kendetegner uddannelsesmiljøet på afdelingen.
Også andre faktorer som fleksible arbejdsvilkår og et trygt og tillidsfuldt arbejdsmiljø tæller positivt for de unge kirurger, hvoraf flere de sidste år har valgt at blive på SUH NF efter endt uddannelse. På trods af den store afstand til København.
- Vi har formået at vende udviklingen. Det er lykkedes os at rekruttere mange, og vi er endda begyndt af få uopfordrede ansøgninger. Folk vælger os til, fordi de får større indflydelse på deres eget arbejdsliv her. Desuden er vi gode til at skabe et trygt arbejdsmiljø og få arbejde og uddannelse til at gå hånd i hånd. De yngre læger her føler sig meget set og hørt, forklarer Louise Damgaard Høegh.
Psykologisk tryghed er fundamentet
Men hvad har det krævet af afdelingsledelsen at nå dertil? Chefsygeplejerske Linda Mie Røhmer Christensen understreger, at der i mange år har været fokus på at skabe den psykologiske tryghed, som ligger som et fundament under det attraktive og fleksible uddannelsesmiljø.
- For tre år siden tog sygehusledelsen initiativ til at arbejde med psykologisk tryghed. Den rejse kom vi med på. Vi besluttede os for at sætte et godt arbejdsmiljø først. For har vi ikke det, kan vi ikke bygge faglighed, organisation og uddannelse ovenpå.
Uddannelse er en holdsport
Fokus på arbejdsmiljø har bidraget til, at medarbejderne på afdelingen i dag går til uddannelse som en ”holdsport”. Det forklarer cheflæge Charlotte Stenqvist:
- Vi er en afdeling, hvor vi vil hinanden, vil uddannelse, vil de gode patientforløb. Vi kender hinanden og interesserer os for hinanden. Vi ser uddannelse som en del af vores produktion. Det er bestræbelsen, at uddannelse er tænkt ind alle steder. Det er en holdsport. Det bidrager alle fagligheder i afdelingen til.
En sidste ting, som både Charlotte Stenqvist og Linda Mie Røhmer Christensen nævner, er arbejdet med at skabe relationer. Og her har særligt en person spillet en vigtig rolle de sidste mange år. Bitten Tonny Nielsen, som oprindeligt er uddannet lægesekretær, men i mange år har arbejdet som ledelseskonsulent.
- Hun har en vigtig støttende funktion for os som cheflæge og chefsygeplejerske. Hun favner, er god til at skabe struktur og hun elsker at hjælpe med at finde løsninger. Alle kender Bitten, lyder det fra Charlotte Stenqvist og Linda Mie Røhmer Christensen.
Fire veje til et godt uddannelsesmiljø
Men hvad kan andre lære af afdelingens arbejde med at skabe et godt uddannelsesmiljø? Charlotte Stenqvist og Linda Mie Røhmer Christensen peger på især fire ting:
• Skab tilstrækkeligt attraktive rammer og vilkår til, at et team får lyst til at lave en struktur omkring det.
• Se uddannelse som en del af produktionen. Det skal ind i ambulatoriet og alle andre steder.
• Brug tid på at lære hinanden at kende. Spørg de studerende om, hvorfor de er landet hos jer. Vær interesseret i de mennesker, der er bag.
• Hav personaler, der brænder for at prioritere uddannelse og får det sat på dagsordenen. Nogle gange kan uddannelsesansvaret lande hos nogen, der ikke synes, det er det mest spændende i verden. Men ansvaret skal jo placeres et sted. Og det hjælper, hvis man selv synes, det er sjovt. Så smitter det af på andre.
Opdateret fredag den 20. dec. 2024