Gå til indhold

SUH-sygeplejersker bidrager til tværfagligt samarbejde om diabetes

Ny telefonrådgivning om diabetes, til sygeplejersker i kommuner og almen praksis, skal styrke kompetencer og forbedre samarbejdet og behandling på tværs.
Diabetessygeplejerske
Sygeplejerske Helle Niemann skal fremover rådgive sygeplejersker i kommuner og almen praksis om diabetes.

Hvis diabetessygeplejerske Helle Niemanns telefon ringer på hospitalet i Køge, kan det nu være en sygeplejerskekollega i en kommune eller fra almen praksis, der vil have et godt råd til en borger med diabetes.

Sammen med kollegaerne på SUH – og andre sygehuse – står Helle nu klar til at yde specialistrådgivning om diabetes via en ny hotline til sygeplejersker i kommuner og almen praksis i hele Region Sjælland.

- Formålet med initiativet er blandt andet at vejlede og rådgive sygeplejersker til at styrke sygdomsbehandling og forebygge forværring af sygdomme, fortæller Helle Niemann.

Derudover er formålet også, at det sammenhængende patientforløb bliver styrket, og det tværsektorielle samarbejde bliver forbedret mellem sygehuse, kommuner og almen praksis.

Den nye hotline er integreret i den eksisterende rådgivningslinje ’Diabetestelefonen’, så for Helle Niemann og kollegaerne er det den samme telefon, de skal besvare. Den erfarne sygeplejerske ser flere fordele ved det nye tilbud.

- Som sygeplejerske i en kommune kan man stå hos en borger med diabetes og være usikker på, hvad man skal gøre. Det kan være store som små ting. Er blodsukkeret for højt? Eller for lavt? Hvor meget insulin skal jeg give? Det kan være mange ting, konstaterer Helle Niemann.

Sparring og kompetenceudvikling

Hotlinen er bemandet af erfarne sygeplejersker og kan bruges til generelle spørgsmål om diabetesbehandling, men ikke til konkrete spørgsmål om behandling af en borger med diabetes. I de tilfælde skal henvendelserne fortsat gå til den behandlingsansvarlige læge ligesom akutte situationer skal håndteres via egen læge, vagtlæge eller alarmcentral.

- Her på sygehuset har vi altid kolleger, vi kan sparre med, men mange sygeplejersker i kommuner eller almen praksis står alene, så det handler om at få al den gode viden, vi har, til at give mening længere ude, hvor de kan trække på os, og så giver det jo også et kompetenceløft til dem, forklarer Helle Niemann.

Janne K. Lorenzen
Janne Kunchel Lorenzen er programchef i Steno Diabetes Center Sjælland og mener, at hotlinen vil give sygeplejerskerne sparring og kompetenceudvikling.

Det er Janne Kunchel Lorenzen enig i. Hun er programchef i Steno Diabetes Center Sjælland, der står bag initiativet.

- Det vil give sygeplejerskerne sparring og kompetenceudvikling, så de bedre kan træffe en beslutning, næste gang de står i en situation med en borger.

Baggrunden for at etablere hotlinen er et ønske fra sygeplejersker i den primære sundhedssektor.

- Indtil nu har der kun været en specialistrådgivning til lægerne i almen praksis, fra læge til læge, men sygeplejerskerne har efterspurgt en mulighed for at få en sygeplejefaglig rådgivning om diabetes, hvor de for eksempel kan spørge ind til opstart af insulinbehandling, fortæller Janne Kunchel Lorenzen og tilføjer:

- Med tiden kan vi se, om det vil være relevant med et kursus om et særligt emne, fordi der kommer mange spørgsmål om det.

En rigtig god idé

Steno Diabetes Center Sjælland har sendt informationsmateriale ud om hotlinen, men forventer at det vil tage noget tid, før budskabet er nået ud til alle relevante medarbejdere.

Helle Niemann og hendes kollegaer er ikke blevet kimet ned endnu, siden hotlinen åbnede 1. januar, men er klar til de opkald, der kommer.

- Vi skal være forberedt på andre typer spørgsmål, der kræver rådgivning her og nu, men som ikke kræver, at borgerne er i et forløb hos os og ikke kræver dokumentation. Det er ikke en diabeteskonsultation, vi lige klarer i telefonen her og nu, konstaterer Helle Niemann og tilføjer:

- Det her er en rigtig god idé, og det giver god mening, hvis vi kan hjælpe hinanden på den her måde. Det kan være små ting, som gør forskellen, hvis vi får bragt den rigtige viden ud, og jeg håber, de vil gøre brug af rådgivningen.

Læs også om fælles diabetes-tirsdage og bedre behandling af børne- og ungepatienter

Samtale ikon

Hotline om diabetes

Den nye hotline til sygeplejersker i kommuner og almen praksis er integreret i Diabetestelefonen og er åben alle hverdage – ring på 59 48 44 00.