Gå til indhold

En forpligtelse til kvalitet

Hele SUH skal klædes bedre på til arbejdet med kvalitetsdata og evidensbaserede forbedringer.
Tre kvinder foran sygehuset i Nykøbing F.
Specialkonsulent Tina Heintz, cheflæge Charlotte Stenqvist og lægesekretær Susan Dahl Bredtved.

Pålidelige data er hjørnestenen i klinisk kvalitetsarbejde, og de kliniske medarbejderne er selv med til både at skabe og dokumentere de data, der anvendes til at forbedre patientbehandlingen på et evidensbaseret grundlag.

Mængden af data – og manglende viden om, hvordan de omfattende databaser kan benyttes – kan dog være en hæmsko i hverdagen. Med cirka 70 databaser på SUH og omkring 800 variabler, et hav af beregningsregler, koder og evidensrapporter er der meget at holde styr på.

For at styrke arbejdsgangene og kompetenceniveauet hos dem, der skal tolke og anvende data fra datavisningssystemet InControl i deres daglige arbejde, afholdes der nu en række fysiske workshops, der skal klæde klinikerne bedre på til opgaven, fortæller Tina Heintz, specialkonsulent fra Kvalitet og Forbedringer:

- Vi er forpligtet til at levere høj patienttilfredshed og høj behandlingskvalitet, og det er der masser af data, der kan hjælpe os på vej med. Nogle er allerede godt i gang med at bruge det, andre har brug for lidt hjælp til at komme godt fra start. Derfor skaber vi nu et fælles udgangspunkt, alle kan bygge ovenpå.

Videndeling skal løfte opgaveløsningen

To af de helt store udfordringer for arbejdet med kvalitetsdata er personaleflow og manglende rutine med brugen af InControl-systemet. For at sikre gode arbejdsgange og bedre udnyttelse af de mange data, der faktisk er tilgængelige, kræver det først kendskab til mulighederne for at bruge kvalitetsdata og på den lange bane videndeling, understreger Tina Heintz:

- Tiltaget med workshops stammer fra den gamle RKKP-strategi, så det er det, vi nu er i gang med at implementere. Planen er, at der løbende vil blive afholdt fysiske workshops i Roskilde, Køge og Nykøbing, hvor vi underviser i, hvordan man finder viden om sin database, validering af data og praktisk brug af datavisningssystemet InControl.

Også dialogdirektørerne vil være klar med sparring om, hvilke data der ses på og opbakning til realistiske målsætninger i forhold til økonomiske og strukturelle rammer i hverdagen. Og netop her bliver størrelsen af det nye samlede SUH en fordel, mener Tina Heintz:

- Når vi først for alvor kommer op at køre med det her, så vil vi have rigtig mange kolleger på tværs af afdelinger og matrikler, som vi kan videndele med. Om hvordan vi rent praktisk gør. Om hvad vi bruger data til og hvordan. Det vil gøre det langt nemmere at samarbejde og inspirere hinanden på tværs, fordi vi alle står på det samme fundament.

En anden fordel, ved at alle afdelinger bliver fortrolige med InControl, er, at systemet giver adgang til tidstro data. Det betyder, at der hele tiden løbende kan hentes nye opdaterede data frem for at vente på årsrapporter med data, der kan være over et år gammel.

Nye muligheder for at arbejde evidensbaseret

Cheflæge Charlotte Stenqvist, Afdeling for Led- og Knoglekirurgi, deltog på den første workshop på SUH, Nykøbing F. den 11. februar i år. Hun bed især mærke i, hvordan man som læge i mange tilfælde har en blind vinkel i forhold til arbejdet med kvalitetsdatabaser:

- Det er ikke typisk noget, man støder ind i som læge, før man bliver speciallæge. Man ved godt, at man bliver målt, men man bliver ikke klædt på til at arbejde aktivt med data på den måde. Som leder skal jeg stå på mål for det, vi leverer. De her workshops har givet mig et fundament at stå på og indsigt i både vores opgaver og de muligheder, databaserne giver os.

Noget andet, der også fangede Charlotte Stenqvists opmærksomhed på workshoppen, var snakken om høringssvar. Høringssvar bruges både internt på tværs af SUH og eksternt i hele regionen. Og ifølge hende er det noget, der bør være mere fokus på – både når det kommer til at indmelde gode høringssvar og i forhold til, hvad der faktisk siges i dem, samt hvordan vi lærer af dem.

Høringssvar bidrager til Region Sjællands kommentarer til den officielle årsrapport. I denne forbindelse skal der også indmeldes interne kommentarer, der anvendes til intern læring, prioritering og opbakning til kvalificering af arbejdet med de kliniske kvalitetsdata.

Stigende interesse for data

Også lægesekretær Susan Dahl Bredtved fra Medicinsk Afdeling tog en masse med hjem fra workshoppen. For hende var det dog mere det lavpraktiske, der var i fokus, fortæller hun:

- Jeg synes, det er spændende at være med til kvalitetssikring. I det daglige er det min opgave at sikre, at alle får indtastet data korrekt og til tiden. Derfor er det rart at få det grundlæggende helt på plads og samtidig få lidt mere konkret viden om, hvordan man forholder sig kritisk til data og arbejdsgange, så vi kan blive endnu skarpere.

For Susan Dahl Bredtved er noget af det, der driver lysten til databasearbejdet i hverdagen, også oplevelsen af, at flere og flere kolleger udtrykker interesse for brugen af data og evidensbaserede tilgange.

Gode råd til dig, der skal i gang

Cheflæge Charlotte Stenqvist, lægesekretær Susan Dahl Bredtved og specialkonsulent Tina Heintz giver her nogle gode råd, baseret på egne erfaringer, til, hvordan du kommer godt i gang med kvalitetsdata og InControl:

  • Deltag i workshop med basisintroduktion – også selvom du har lidt erfaring med InControl. Den giver overblik og sikrer, at du har styr på alt det grundlæggende, inden du bygger videre.
  • Benyt instruktionsvideoerne i InControl. De er en god hjælp, når du er kørt fast eller er i tvivl om, hvad et eller andet betyder.
  • Start med noget, der rykker. Find nogle steder, hvor data viser, der er lavthængende frugter at plukke. Det er langt nemmere og mere motiverende at komme i gang, når man relativt hurtigt kan se resultater af det, man laver. Husk: Måske er udfordringen ikke dårlig kvalitet, men dårlig registreringspraksis.
  • Se det som en udviklingsmulighed. Find nogle konkrete mål eller formål, der er vigtige hos jer – noget, I virkelig gerne vil flytte på – og brug data til at undersøge, hvor I er og til at understøtte de konkrete beslutninger, I tager for at skabe forbedring.
  • Prioritér det ledelsesmæssigt. Som med alle nye arbejdsgange kræver det tid at blive god til det. Men når det først er kørt ind som rutine i hverdagen, er det med til at sikre alt fra rettidig indberetning af data, kvalificerede høringssvar og hele tilgangen til forbedringsarbejdet.
  • Hold bunken så lille som mulig. Lav en registreringspraksis, der sikrer, at I løbende får registreret korrekt dokumentation. Så undgår I, at mængden af efterregistrering bliver uoverskuelig, og samtidig sikrer I, at I hele tiden kan følge med i de nyeste data.
Information ikon

Faktaboks

Formålet er at styrke kvalitetsarbejde og -udvikling, prioritering og arbejdet med kliniske retningslinjer i sundhedsvæsnet. Læs mere via sundk.dk, hvor alle de kliniske kvalitetsdatabaser har deres side om evidens, dokumentation og udviklingsmål.

På Kliniske kvalitetsdatabaser - sundhed.dk kan du finde alle offentliggjorte årsrapporter, der også anvendes af journalister og fagmedier.

Data fra de kliniske databaser tilgås via InControl. Alle medarbejdere i Region Sjælland har adgang. Har du som medarbejder behov for CPR-adgang til databaserne, kræver det særlig oprettelse via din leder.

Læs mere i D4:

Kliniske kvalitetsdatabaser sagsbehandling på SUH Roskilde / Køge

Kliniske kvalitetsdatabaser sagsbehandling på SUH, Nykøbing F.

Har du spørgsmål til arbejdet med kvalitetsdatabaser, kan du skrive til
suh-kvalitetsdatabaser@regionsjaelland.dk