Gå til indhold

CaféKiosken vil være hele hospitalets åndehul

En frisklavet sandwich, udvidede åbningstider og baristakaffe. CaféKiosken på SUH i Køge er flyttet og vil være hele Køgematriklens åndehul.
Foto af CaféKioskens site manager, Maj Britt Pelant.
Maj Britt Pelant er site manager i CafeKiosken og har store ambitioner.
Maj Britt Pelant er site manager i CafeKiosken og har store ambitioner.

- Hvor er her hyggeligt.

Sådan har det lydt mange gange i CaféKioskens nye lokaler på SUH i Køge, når patienter, pårørende og personale er trådt ind for at stille sulten eller få lidt at drikke.

De nye omgivelser, hvor dørene blev slået op den 6. januar, er resultatet af en flytning 100 meter længere ned ad Strøget, og det har givet Maj Britt Pelant, der er site manager i CaféKiosken, mere plads til at justere på udbuddet og træde et gastronomisk skridt op.

- Vi har fået bedre muligheder for at lave mere hjemmelavet mad, og vi laver for eksempel selv dejen til vores morgenboller, banankage fra bunden og blander vores egen dressing, forklarer Maj Britt om sortimentet, der blandt andet rummer wrap med kylling, salat med laks og selvfølgelig en klassiker som en fransk hotdog, der med Maj Britts ord ”aldrig går af mode”.

Kunderne er glade

Selvom medarbejderne i CaféKiosken også supplerer med bake off er fokus på at lave lækker mad til kunderne, der for eksempel kan nyde en helt frisklavet sandwich.

Flytningen har givet Maj Britt flere kvadratmeter at boltre sig på, og det har vist sig at være en gevinst for både medarbejderne og kunderne.

- Vi har fået mange positive reaktioner på, at her er lysere, mere luft, og at kiosken er hyggeligere end den tidligere, forklarer Maj Britt, der glæder sig over en større kundegennemstrømning, der giver mere salg.

Kunderne er både personale, patienter og pårørende, der har ventetid på hospitalet. De første timer på dagen er der en overvægt af personale, der skal have en café latte eller en cappuccino med sig, og resten af dagen er det en god blanding, hvor personalet udgør cirka en tredjedel.

Kompliceret flytning

Projektleder Anne Kirk Larsen fra USK.
Anne Kirk Larsen er projektleder i USK.

CaféKiosken var nødt til at flytte, fordi den ikke kunne blive på den tidligere placering på Strøget. Den nye beliggenhed giver samtidig en mere central placering, når det nye byggeri tages i brug, og en forbindelsesvej dertil åbner.

I de oprindelige planer var det en flytning over to måneder i sommeren 2024, der var planlagt, men så nemt skulle det ikke gå, fortæller Anne Kirk Larsen, der er projektleder i USK.

- Det blev hurtigt kompliceret, fordi CaféKiosken skulle flytte ind i den eksisterende knap 40 år gamle byggemasse, og derfor skulle de nye forhold leve op til det bygningsreglement, der er gældende i dag.

Det betød nye krav til installationer og indretning, blandt andet fordi der i dag er andre krav til brandsikkerhed.

- Der skulle tjekkes vægge, gulve, skiftes døre og gamle installationer, der ikke kunne genbruges, og derfor tog processen længere end forventet. Myndighedsbehandlingen tog også længere tid end først antaget, idet beredskabets adgangsforhold skulle sikres, før vi endelig fik en ibrugtagningstilladelse den 20. december, forklarer Anne Kirk Larsen.

På det tidspunkt havde kiosken kørt midlertidigt i tre måneder, fordi den var fanget i flytteprocessen.

Foto af pastasalat med kylling.
CaféKiosken vil gerne lave lækker mad til kunderne på SUH, Køge.

En lækker oplevelse med god mad

Derfor er smilet også stort nu hos Maj Britt Pelant, hvor den nye CaféKiosk kører for fulde omdrejninger – og endda med udvidede åbningstider, så der nu er lørdagsåbent.

- Bliver det en succes, så åbner vi også om søndagen, konstaterer Maj Britt optimistisk.

CaféKiosken er dagligt bemandet af tre medarbejdere, og Maj Britt håber på et godt salg og en fjerde medarbejder.

- Salget af vores baristakaffe går rigtig godt, så det sætter folk pris på. Derudover er det snacks, slik og mad, der er mest salg af, forklarer Maj Britt.

Men står det til site manageren, så skal det billede ændres, for ambitionerne er store i CaféKiosken.

- Vi vil gerne give kunderne en lækker oplevelse med frisklavet, god mad, og håbet er at blive hele hospitalets åndehul. Faktisk er drømmen, at folk kører forbi hospitalet for at spise her, siger Maj Britt med et smil.

Her og nu skal medarbejderne lige vænne sig til de nye forhold, men planen er at kigge på muligheder for at udvikle maden i CaféKiosken med for eksempel temaer eller sæsonvarer, og Maj Britt er meget målrettet.

- Vi vil have, at dette skal blive en succes. Vi har kort ventetid og holder priserne nede – og så er der 15 procent rabat til hospitalets personale på udvalgte varer, lokker hun.

Information ikon

Besøg CaféKiosken

CaféKiosken i Køge er åben mandag-fredag kl. 8-18 og lørdag kl. 10-15.

Der er 15 procent rabat på udvalgte madvarer og baristakaffe til hospitalets personale.

En café latte koster 39 kroner og en fransk hotdog kan nydes for 32 kroner.